صفحه Instagram ما صفحه Facebookما

گزارشی در باب طراحی مجموعه رستوران ايسترن پالاس

گزارشی در باب طراحی مجموعه رستوران ايسترن پالاس 1394/01/19 10:29:26 ق.ظ

 علی ماهی صفت ، طراح جوانی که در رشته گرافیک و معماری داخلی تحصیل کرده و همواره در تمامی آثارش تاثیر متقابل این دو هنر به خوبی مشهود است. در آثار این طراح آشنایی و علاقه او به هنر ایران به وضوح مشخص است تا جایی که در خیلی از پروژه ها این مهم از علاقه به تخصص تبدیل شده و برای ایجاد طرح و فضای بهتر تحقیقات وسیعی در مورد هنرهای اصیل و سنتی ایران از جمله معماری سنتی، گچبری ، کاشیکاری، فلز کاری، چلنگری،آینه کاری. شیشه گری، نجاری و ... بسیاری از هنرهای ایران انجام داده و مجموعه و هنرمندان مطرحی را در این زمینه گردآوری کرده است.

برچسب ها: طراحی


نویسنده: صدرالدین شریعتمداری

 

 علی ماهی صفت ، طراح جوانی که در رشته گرافیک و معماری داخلی تحصیل کرده و همواره در تمامی آثارش تاثیر متقابل این دو هنر به خوبی مشهود است. در آثار این طراح آشنایی و علاقه او به هنر ایران به وضوح مشخص است تا جایی که در خیلی از پروژه ها این مهم از علاقه به تخصص تبدیل شده و برای ایجاد طرح و فضای بهتر تحقیقات وسیعی در مورد هنرهای اصیل و سنتی ایران از جمله معماری سنتی، گچبری ، کاشیکاری، فلز کاری، چلنگری،آینه کاری. شیشه گری، نجاری و ... بسیاری از هنرهای ایران انجام داده و مجموعه و هنرمندان مطرحی را در این زمینه گردآوری کرده است.
در مجموعه رستوران ایسترن پالاس داستان چیز دیگری است. به دلیل نوع غذای این رستوران که سبک خاورمیانه می باشد طراحی دارای پیچیدگی بیشتری بود. طراحی داخلی و هویت سازمانی این مجموعه باید در هنرهای ایران ، عرب و ترک مشترک می بوده و هویت  آثار خاورمیانه در کار حفظ می شد. همچنین میبایست رنگ هایی برای این مجموعه در نظر گرفته می شد که در این سه فرهنگ مشترک بوده و همنشینی خوبی داشته باشد. پس از بررسی بیش از ٧ چارت رنگی مشترک، رنگ سفید به عنوان پاکی و روشنایی، رنگ طلایی نماد جلال و شکوه و رنگ لاجوردی به عنوان مکمل و کنتراست سفید و طلایی انتخاب گردید.

 

 

اولین قدم انتخاب نقش و بافت سازمانی برای این مجموعه بوده که با بررسی نقوش سنتی هنرهای منطقه به فرم گره چینی چوب ایرانی که در فلزکاری اعراب و معماری ترک نیز مشترک است به تایید نهایی رسید و شمسه ١٢گوش ایرانی در وسط این گره به عنوان  نشانه رستوران به همراه خط دستونیس کتابت با قلم طراحی شد.

 

 

در تمامی طرح های هویت سازمانی رستوران از جمله کارهای گرافیک ، بسته بندی، تبلیغات ، مدیا های اجتماعی همه با همین هویت یکسان طراحی شد و در معماری داخلی نیز طراحی بافت دیوار، نقش درب ها ، بافت شیشه نرده ها ، کاور تاسیسات ، ساخت پنل های نور مخفی و ... دیده می شود.

 



 

استفاده از این نقش به اینجا محدود نشد بلکه به پیشنهاد علی ماهی صفت  به طراح لباس برجسته کشور" سرکار خانم آنا ثانی"  از این نقش در پارچه لباس و دکمه های آن استفاده هنرمندانه ای شد.

 

 

در فضای معماری داخلی رستوران طراح در نظر داشت همانند معماری اصیل منطقه ، قسمت ورودی ( هشتی قدیم ) برای رستوران طراحی کند که میهمان به یکباره وارد فضای اصلی نشود و با مقدمات طراحی داخلی در قسمت ورودی آماده نشستن در فضای اصلی گردد.

 


 

علی ماهی صفت دیوار اصلی رستوران را از رواق های قدیم ایران با طاق قوسی شکل طراحی کرده که با طاق هلالی عرب و گرد ترک وجه اشتراک بیشتری دارد تا طاق جناقی معماری سنتی ایران. استفاده از مقرنس گچبری که جزو هنرهای قدیم ایران و منطقه است به عنوان ابزار اتصال سقف و دیوار و استفاده از بافت آجر که نماد اصلی معماری است بر روی دیوار حسی شرقی به فضایی مدرن بخشیده. کاشیکاری های طرحدار شرقی به صورت لچکی در سنگ کف و قرنیز های لاجوردی یک دستی سفید فضا را شکسته و کنتراست معقولی بین روشنایی فضا بوجود آورده.

 





 

خط زیبای شکسته نستعلیق استاد ساسان ابوالقاسمی  با اجرای برجسته و ورق طلا  برروی پتینه ابروباد یکی از دیوارهای رستوران از دیگر جلوه های چشم نواز طراحی این رستوران می باشد که با چراغ های برنجی مشبک ایرانی که نماد فلزکاری و هنر سلجوقی و صفویه ایران است زیبایی دوچندانی پیدا کرده.

 


 

آینه های تراشدار آبی ، قاب آینه خاتم ، سنگ مرمر و آجر سفید ، جلای ورق طلا و ... همگی در کنار معماری مدرن و مینیمال شده خاورمیانه یادآور هنرهای بومی و ملی ایران عزیز می باشد که به جا و معقول به درستی کنار هم نشسته تا فضایی دلچسب حاصل گردد.

 



 

اما  وجه تمایز این رستوران با فضا های دیگر طراحی نمای فوق العاده آن است که با ایده و فلسفه هنری علی ماهی صفت و اجرای استادانه هنرمند مطرح کشور آقای علیرضا آستانه با خط شکسته نستعلیق ایرانی با شعری از خیام نیشابوری از جنس ورق آهن با پوشش مخصوص فضای خارجی در خور فضای این مجموعه اجرا شده . این طراحی نما در خاورمیانه مشابهی با این عظمت ندارد و اولین بار با وسعت ١٣٠ متر مربع این اثر هنری خلق و اجرا شده است.

 

 

علی ماهی صفت همواره به کارگروهی در طراحی هایش اعتقاد داشته و تخصص محوری را رکن اصلی کار قرارداده تا با تلاش و هنر همه متخصصان یک اثر فاخر اجرا شود. در این پروژه مهندس مجتبی حیدری کارشناس عمران، مهندس احسان ناصرترابی کارشناس مرمت بناهای ایرانی و ادبیات ، مهندس مجید ملاح کارشناس معماری در کنار هنرمندان و متخصصانی که پیشتر نام برده شد تیم ماهی دیزاین را همراهی کرده اند.

 

امید است که بیشتر شاهد چنین تفکراتی در طراحی های امروزه باشیم و فلسفه وجودی هرچیز را قدر بدانیم.

به عمل کار برآید به سخندانی نیست        دوصد گفته چو نیم کردار نیست
 ( شیخ عجل سعدی شیرازی )


rating
  نظرات

نظری وجود ندارد.

نام
ایمیل
وب سایت
عنوان
نظر
تصویر امنیتی
وارد نمودن کد

دسته بندی مقالات

فهرست مقالات